Reisadvies op maat
Bel ons of kom langs, maak een afspraak
Vraag vrijblijvend een offerte aan
ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds
Met de kinderen naar Sri Lanka en Japan
Familie Ragbourn

Ragbourn Travel Family Algemeen 19-10-2018

Om 20.00 uur vertrekt ons vliegtuig naar Sri Lanka, een land dat al zo lang op onze bucketlist staat. Nu wachten we op het vliegveld van het Japanse eiland ‘Okinawa’. Het is hier koud, we verlangen naar de zon van Sri Lanka, weer surfen en op Wildlife Safari gaan. Maar oooo wat hebben we hier ook een geweldige tijd gehad. Japan, een cultuur die zo anders is dan onze cultuur, de taal waar geen touw aan vast te knopen valt en de schoonheid van dit eiland is echt onbeschrijfelijk.

Ons verblijf in Japan

De laatste dagen zijn we bij een Japans gezin verbleven, een gezin die in het Blue Zones gebied van Okinawa woont. In dit gebied worden de mensen ouder dan de gemiddelde mens. DIt komt voornamelijk door het eten, ze verbouwen bijna alles zelf en eten kleine porties per dag. Ook sporten en bewegen ze nog erg veel. We zagen ook veel 80 plussers hardlopen of een potje cricket spelen. Ze hebben een groot sociaal leven in dit gebied, veel vrienden en veel gezelligheid.

Gezellig samen eten in Japan

Wij wilden dit graag een keer van dichtbij meemaken en mochten bij een geweldig gezin verblijven. Zelf hebben ze ook twee kindjes, dus dat was erg leuk voor Liam en Jazz.

Yuki en haar man proberen zelfvoorzienend te zijn. Ze hebben een houten huisje in de bergen van Okinawa met in de verte uitzicht op zee. We kregen een gezamelijke kamer met wat matrasjes (futons), wat een ervaring.

Yuki maakte zelf Miso, dit heeft ze nog van haar oma geleerd. Ze vertelde ons dat de meeste Japanse vrouwen op dit eiland de Miso niet meer zelf maken maar het gewoon kopen. Ze heeft dus veel afname van de lokale vrouwen uit de buurt.

Genieten van de gastvrijheid in Japan en het eten

Wij mochten met zijn vieren meehelpen  de miso te maken, in de woonkamer mochten we helpen met stampen en rollen. Dit was een groot feest voor de kids. Ook hielpen  we met kruiden plukken in de tuin en kookten met Yuki de lekkerste gerechten, want o wat is ze daar goed in. Ze maakt ook veel gerechten met zeewier en alles wordt vers gemaakt in haar kleine keukentje. Wat hebben we van Yuki en haar gezin genoten, wat een unieke ervaring.

Vanmorgen hebben we nog een laatste ritje gemaakt in onze gehuurde auto over het prachtige eiland, de prachtige paleistuinen bezocht met de Japanse bruggetjes en de symetrisch aangelegde beplanting.

Nu gaan we weer verder op naar een nieuw avontuur! Wat zijn we toch bevoorrecht dat we deze reis als gezin mogen maken.

Op reis naar Sri Lanka

Wat is het lekker warm in Sri Lanka en wat zijn de mensen hartelijk en open. Onze reis begon in Colombo, meteen al de eerste dag stonden we in het piepkleine keukentje van ons hotel een kookles te volgen. De eigenaresse van het hotel vertelde ons met trots de geheimen van een overheerlijke Dahl met springhoppers. Na ons gekokkerel mochten we het proeven. Heerlijk!  Ook de kinderen vonden het ‘het heerlijkste ontbijtje ooit’.

De dagen na Colombo verbleven we aan de kust, we hebben  hier met kippenvel op onze armen het Tsunami museum bezocht en ook hebben we een dagje meegeholpen op de schildpadden opvang. De kinderen mochten jerrycans vullen uit zee om de aquariums van de schildpadden te voorzien van vers water.

Liam helpt mee met het vullen van de jerrycans om daarmee de aquaria van de schildpadjes te vullen

Eten bij een Singalese familie

Die avond waren we uitgenodigd bij een TukTuk chauffeur die we hadden leren kennen, hij en zijn vrouw wilde heel graag voor ons echt Sri Lankaans koken. Hij kwam ons ophalen met zijn tuktuk en bracht ons naar zijn piepkleine huisje tussen de kaneelplantages.

Wat hadden deze mensen hun best gedaan voor ons, oo wat was het heerlijk. We voelden ons erg bezwaard en wilden geld geven voor de kinderen voor school. Maar daar wilden ze echt niets van weten. Wat een prachtfamilie, wat is Sri Lanka bijzonder.

Jazz kijkt heel aandachtig naar de olifanten in Yala National Park

Morgen staat het nationaal park Yala op de planning, we hopen de luipaard, de beer en de olifanten te spotten. We hebben er zin in, wat een bijzondere dingen maken we mee!

Lees over hoe onze verre reis met kinderen begon!

Groetjes Daan Patricia Liam Jazz en ons kleine wondertje wat onderweg is J en over 4 maanden ons gezin verstrerkt!

Ook met de kinderen op reis naar Sri Lanka? Bekijk de familiereizen Sri Lanka of de reismodules Sri Lanka.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.